Even pauze bij Four Corners en Shiprock - Reisverslag uit Farmington, Verenigde Staten van Jaap en Els Wal - WaarBenJij.nu Even pauze bij Four Corners en Shiprock - Reisverslag uit Farmington, Verenigde Staten van Jaap en Els Wal - WaarBenJij.nu

Even pauze bij Four Corners en Shiprock

Blijf op de hoogte en volg Jaap en Els

10 Juli 2018 | Verenigde Staten, Farmington

Farmington, Nieuw Mexico, maandag 9 juli.

En daar stonden we dan bij Four Corners. Jaren geleden stonden we hier ook en toen konden we wegens werkzaamheden er niet bij. Dat moest dan nu alsnog ingevuld worden want voor romantische geesten als wij heeft zo’n Vierstatenpunt wel iets. Het Drielandenpunt bij Vaals is toch ook leuk? Wat een afgang! Die 10 dollar die we betaalden voor de entree was weggegooid geld. Ons advies: als je in Amerika ooit in de buurt van Four Corners bent, rij dan snel door! Het is het snijpunt van de grens van vier staten: Colorado, Arizona, Nieuw Mexico en Utah. Gepoogd is er een plek met een zekere uitstraling van te maken, dus rond dit punt wapperen de Amerikaanse vlag, die van de vier staten en die van een aantal Indiaanse volken. Het is een soort vierkant plein, een kwart per staat (of Navajo natie), met daar omheen als een soort omheining rijen genummerde winkeltjes zo klein als een kiosk. In elk van die winkeltjes indiaanse souvenirs, niet origineel vergeleken met wat we elders al te zien kregen en allemaal concurrenten van elkaar (denken we). Het is hier wel aardig druk dus waarschijnlijk zal het wel lonend zijn. Dat alles bevindt zich eigenlijk op een kale vlakte, omgeven door parkeerplaatsen en voor de bezoekers mobiele toilethokjes. Er is een toiletgebouw waarvan niet duidelijk was of het niet afgebouwd is of nog niet klaar is. Het was in ieder geval ‘closed’. Four Corners ligt overigens in het land van de Navajo en wordt door hen beheerd. Het stinkt aan alle kanten naar corruptie, waarvan vooral Navajo ondernemers en autoriteiten voordeel hebben.

Wel erg leuk was dat we dit keer ook heel dicht in de buurt van de beroemde Shiprock konden komen. Dat is een ongeveer 540 meter hoge rotsformatie die in een Navajo reservaat ligt, ongeveer 20 km ten zuidwesten van de stad Shiprock in Nieuw Mexico. De rotsformatie is een overblijfsel van een vulkaan. Het vulkanisch gesteente is vermoedelijk 27 miljoen jaar geleden gestold op een diepte van 750 tot 1000 meter onder de grond. Wat nu boven de grond uitsteekt is na miljoenen jaren van erosie naar boven gekomen. Er zijn meer van dit soort rotsformaties in de omgeving. Het is lastig om er dicht bij te komen maar over een wirwar van dirt roads is het aardig gelukt. Imponerend hoor, die Shiprock.

We zijn tamelijk vroeg aangekomen in Farmington in de staat Nieuw Mexico. Het was een rustig dagje dit keer zonder echte heldendaden. Morgen gaat het weer gebeuren.

Over de problemen die er zijn met het openen van de link naar onze website hebben we contact gehad met de beheerder daarvan. Ze onderkennen het probleem en hopen het snel op te lossen. Dat hopen wij ook.

• 10 Juli 2018 - 17:43

Lili:

Allemachtig...de vier hoeken zijn wel opgestoten in de vaart der ondernemende volkeren sinds 1991! Niks geen toegangsprijs toen, gewoon een stuk beton. Wat ik herken is het kruis waar de staten samenkomen. De enige toentertijdse vertegenwoordiger van de middenstand zat in een ijsco-kraam die de firmanaam Snoco droeg. En ter verduidelijking een joekel van een ijshoorn op het dak had – ik vond dat toen erg beeldvervuilend maar zwijg nu eerbiedig bij het zien van jullie foto's.
    (Overigens kleine correctie: het Colorado kwart van de Four Corners is geen Navajo Reservation gebied maar hoort tot de Ute Mountain Reservation.)
    Ondanks dat alle gefotografeerde formaties een naam hebben moest ik toch op onderzoek uit – Chimney Rock zag er in de vorige eeuw toch heel anders uit? Niet zo vierkant, meer spits en hoger...gevolg van klimaatverandering? Nou nee, helemaal vergeten dat in zo'n groot land er wel meer landschappelijke schoorstenen voorkomen, want het in mijn herinnering opgeslagen exemplaar bleek bij nakijken in Nebraska te staan. Dat krijg je op den duur – door elkaar klutsen van tijd en plaats...
    Konden jullie niet dichterbij Shiprock komen vanwege beschermende maatregelen gezien de religieuze betekenis voor de Navajo's?
    Ben benieuwd hoe de route naar Phoenix zal leiden. Op naar het volgende moois, weer bedankt!

• 10 Juli 2018 - 17:48

Hans Van Der Wal:

Zoals jullie zien heb ik jullie advies opgevolgd en heb ik zojuist de vorige afleveringen doorgenomen.
    Dat klinkt wat hoogmoedig, maar zo is het niet bedoeld. Ik heb ze wel wat vlug bekeken. Bij inhalen mag je trouwens altijd wat sneller gaan dat toegestaan. Ik moet er toch niet aan denken om in die hitte te bivakkeren, laat staan te lopen. Ik vind het hier al vreselijk met die warmte - laat staan die van jullie daar.
    Ik verlang naar sneeuw, ijs en elfstedentocht.
    Geniet en heb het goed samen!
    Liefs en goeds,
    Hans

• 10 Juli 2018 - 22:13

Leonie:

Hoi Els en Jaap,

Wafels, pannenkoeken als ontbijt. Het kan niet op. Lag de vorige keer op je pannenkoek een dikke klodder uit die spuitbussen met jam?.
    Lekker verlangen naar een dikke bruine boterham met oude kaas.
    Wat betreft de temperaturen Els en Jaap, denk ik dat ik toch maar beter met ( broer ) Hans op stap kan gaan. Kan me helemaal verenigen met zijn verlangen naar.
    Dat 4 landenpunt is echt een attractie van niks, maar ja bij Vaals is het ook niks.
    Je moet het wel een keer gezien hebben.
    De vele souvenirs kun je beter daar laten, want kost weer veel tijd om er thuis vanaf te komen.
    Jullie hebben me nog heel wat uit te leggen. Midden in the middle of nowhere altijd gok-casino's?.
    Loont dat?.
    Verder weer hele mooie bijzondere rotsen. Denk dat ik nu wel weer de mooie groene heuvels, bossen zou willen zien. Nu begrijp ik dat het struinen in onze achtertuin, ons Walhalla anders is, maar minstens net zo mooi is.
    Eigenlijk zou je heen en weer moeten kunnen pendelen.
    Ik denk, dat jullie nu weer ver op weg zijn met de hike van vandaag. Weer een verrassing voor morgenavond.
    Ik ga morgen: Multieke Oud Rekem cachen.
    Veel plezier verder.

• 14 Juli 2018 - 10:09

Lieneke Dekker-van Der Wal:

Lieve Els en Jaap

ik heb weer heel veel reisverslagen gelezen en allemaal erg interessant met weer heel mooie
    foto,s. Maar het is wel goed heet bij jullie. Hier is het nog steeds prachtig zomerweer. zo heet als Hans het laat voorkomen is het hier niet. Ik woon in Alkmaar en dat scheelt wel een paar graden met Eersel.
    Lekker zonder regenkleding op pad gaan is wel heel leuk.

tot de volgende mail Liefs van Lieneke

Jaap en Els

For English See Below Zo zien we onszelf graag op deze reizen. In een van die mooie Parks in de VS bij een prachtig landschapsfenomeen. Dit keer bij Bryce Canyon National Park samen met onze dochter Esther. Gemaakt in 2015 tijdens een reis waarin we Esther alle mooie landschappen die ons in de VS zo fascineren, hebben kunnen laten zien. This is how we like to see ourselves on these trips. In one of those beautiful Parks in the US at a beautiful landscape phenomenon. This time at Bryce Canyon National Park together with our daughter Esther. Made in 2015 during a trip where we were able to show Esther all the beautiful landscapes that fascinate us in the US.