Cortez (Colorado), zondag 8 juli 2018 - Reisverslag uit Cortez, Verenigde Staten van Jaap en Els Wal - WaarBenJij.nu Cortez (Colorado), zondag 8 juli 2018 - Reisverslag uit Cortez, Verenigde Staten van Jaap en Els Wal - WaarBenJij.nu

Cortez (Colorado), zondag 8 juli 2018

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Jaap en Els

09 Juli 2018 | Verenigde Staten, Cortez

Hovenweep, Hitte en House on Fire

Wij horen dat de link in de mail die jullie krijgen er niet is of niet werkt. Probeer: http: //jevanderwal.waarbenjij.nu en kies dan voor Trips USA 2018. Daar zie je de lijst met al onze verslagen. We hebben het doorgegeven aan de beheerder. Hopelijk wordt het snel opgelost.

Vandaag waren we in Hovenweep National Monument en het was er 46 graden!!!. Het is een van de kleinste parken en is ons van harte aangeraden door Lili (inmiddels misschien bekend als degene die de namen achterhaalt van de meest exotische bloemen en dieren). En Hovenweep is inderdaad heel bijzonder. Hier bevinden zich indrukwekkende ruïnes van de oude Pueblo bevolking, die honderden jaren geleden in dit barre land (heet en woest) een bloeiende cultuur hadden. Het park is goed verzorgd aangelegd. Naar wens kun je grote of kleinere trails maken en het is allemaal heel duidelijk. We hebben hier kunnen vaststellen dat er in Amerika lang voor de Twin Towers in New York al Twin Towers waren, gebouwd door de Pueblo’s. De restanten ervan zijn hier in Hovenweep goed zichtbaar! We hebben gelopen tot aan de ruïnes van het Castle en daar hebben we onze wandeling beëindigd: vanwege die 46 graden. En boven Ute Mountain pakten de wolken zich ook nog eens samen tot wat wel eens echte thunderstorm zou kunnen worden. Bij wat minder hitte hadden we zeker voor een langere trail gekozen.

Vanmorgen waren we de dag begonnen in Bluff. Daar bekeken we aan de oever van de San Juan rivier erg mooie petrogliefen. En daarna hebben we de trail gedaan die er gisteren bij ingeschoten was. Een korte trail in South Mule Canyon naar een ruïne van zeer vroeg indiaanse bewoning. Een gemakkelijke trail en omdat we er al vroeg waren ook niet te warm. Aan het eind dus het House on Fire. Jaap maakte foto’s in de ochtend. Men zegt dat het in de avondzon helemaal rood kleurt, maar wij vonden het bij deze belichting al heel erg mooi en zijn naam helemaal waard. Ook zeldzaam dat we er zo dicht bij mochten komen.

We zijn nu in Cortez. De dreigende thunderstorm lijkt zich te beperken tot regen (waar de mensen blij mee zijn) maar in de omgeving heeft het flink gerommeld. De buitentemperatuur is nu 20 graden, een verval van 46 naar 20 graden! Maar heerlijk! Het schijnt ook morgen een wat koelere dag te worden maar het hittemonster ligt nog steeds op de loer.

• 09 Juli 2018 - 09:56

Lili:

Wat su-per leuk dat jullie Hovenweep bezocht hebben!! Ondanks de 46 graden, da's wel heftig, ook voor die-hards, al hoef je niet te klimmen. Ik kreeg in de negentiger jaren die buitenplaats ooit aanbevolen door een moteleigenaar vanwege de ongereptheid en onbekendheid, maar toen vergde dat nog een 4x4 en die had ik natuurlijk niet. Bovendien moet je daar wel een beetje in de buurt zijn, en jarenlang was ik ook dat niet, maar bijna twintig jaar later bleek de zaak geasfalteerd en heeft het een heus visitor center. Ben heel blij dat jullie het ook zo bijzonder vinden! In de categorie bijzonder is het House on Fire wel een absolute topper, ik vind het heel jammer dat ik daar nooit van geweten heb want zo'n trail zou ik nog wel kunnen lopen. Wat een overwel-di-gen-de formatie! En zo treffend naam gegeven! Hopelijk komt het er nog eens van, maar een paar jaar geleden echt een gemiste kans.
    Ik vroeg naar tekenen van protest, nou op de wenken bediend met foto 19 – beter dan zo is de Amerikaanse gespletenheid niet weer te geven.
    Het is overigens ook voor mijzelf telkens een leerzame exercitie om uit te vogelen wat het is dat zulke prachtige foto's oplevert. Ik maak op reis ook wel foto's van zulke zaken, maar onderweg zijnde komt het er nooit van om dat uit te zoeken en eenmaal thuis al helemáál niet. Nu is er tijd voor, en al zoekend kom je de prachtigste én lelijkste verschijningen tegen.
    Fijn om zo mee te kunnen reizen, dankjewel!

• 16 Juli 2018 - 15:19

T.J Van Der Wal.:

Soms vraag je je wel af waarom zo'n rotsblok met al die figuren en huisjes erin verweven..dat het dan niet instort of zo.
    Het is ook zo gigantisch groot,ik vraag het dit dan soms af is dat heel gek? (Ben ik de enige ook die die dit denkt?)

• 16 Juli 2018 - 15:20

Thea:

#hetzijnstukvoorstukweermooiefotos

• 16 Juli 2018 - 15:22

T.J Van Der Wal.:

Icoontjes worden echter niet allemaal vermeld in het reactiescherm merk ik op helaas.

Jaap en Els

For English See Below Zo zien we onszelf graag op deze reizen. In een van die mooie Parks in de VS bij een prachtig landschapsfenomeen. Dit keer bij Bryce Canyon National Park samen met onze dochter Esther. Gemaakt in 2015 tijdens een reis waarin we Esther alle mooie landschappen die ons in de VS zo fascineren, hebben kunnen laten zien. This is how we like to see ourselves on these trips. In one of those beautiful Parks in the US at a beautiful landscape phenomenon. This time at Bryce Canyon National Park together with our daughter Esther. Made in 2015 during a trip where we were able to show Esther all the beautiful landscapes that fascinate us in the US.