Een hele week cursus in het groen van Virginia - Reisverslag uit Charlottesville, Verenigde Staten van Jaap en Els Wal - WaarBenJij.nu Een hele week cursus in het groen van Virginia - Reisverslag uit Charlottesville, Verenigde Staten van Jaap en Els Wal - WaarBenJij.nu

Een hele week cursus in het groen van Virginia

Door: Els en Jaap

Blijf op de hoogte en volg Jaap en Els

30 Juli 2018 | Verenigde Staten, Charlottesville

Keswick, Virginia. Zondag 29 juli

Vandaag was de laatste cursusdag van Jaap in het Bridge Between the Worlds Retreat Centre. We hebben een comfortabele kamer met badkamer hier. In principe zorgen we zelf voor ons ontbijt en diner maar lunchen doen we samen met de cursisten op het centrum zelf.

Het centrum ligt afgelegen in een bos in het gehucht Keswick, een kilometer of 25 van de stad Charlottesville en is heel idyllisch gelegen aan een grote vijver omzoomd door bomen. Het platteland hier ziet er groen en bosrijk uit en lijkt dunbevolkt. De bouwstijl is zoals we dat kennen van de oostkust: grotendeels vrijstaande, houten huizen, veel gebouwen met zuilengevels en huizen met porticos. Of we in Democratenland of Trump-land zijn weten we niet: de cursisten van Jaap lijken in ieder geval geen aanhangers van Trump te zijn. Veel mensen laten hun bezorgdheid blijken. De deelnemers komen uit alle delen van de Verenigde Staten. Charlottesville (spreek de -s uit) is wel de stad waar maanden geleden heftige rellen zijn uitgebroken rond het standbeeld van General Richard Lee, een ‘foute ’generaal van de Zuidelijke Staten in de Civil War (zie foto).

De laatste keer dat we van ons lieten horen was in Boston. Een dag later zijn we naar Richmond in Virginia gevlogen, daar hebben we een auto gehuurd en op dinsdag kwamen we aan hier in Keswick. Hoewel het hier regelmatig flink warm kan zijn (32-34) hebben we daar niet zo’n last van. Wel is het hier klam en worden we af en toe overvallen door zeer heftige regen- en onweersbuien die tot nog toe niet zo lang duurden. Als we dan denken aan de berichten die we uit Nederland krijgen over de aanhoudende warmte en droogte daar, dan zitten wij deze keer wel aan de betere kant! En tot genoegen van Jaap zijn er hier weer fire flies of vuurvliegjes.

Vanmiddag liep de cursus af en nu hebben we van maandag tot en met donderdag nog de gelegenheid om Virginia wat beter te verkennen. Hoe succesvol dat gaat verlopen zal sterk door het weer worden bepaald. De verwachting is namelijk dat we alle dagen rekening moeten houden met ‘verspreide onweersbuien’. We trekken gewoon ons plan en dan zien we wel wat er uitvoerbaar is en wat niet. We gaan in ieder geval richting de Blue Ridge Mountains en Shenondoah National Park, bergen en bossen om in de te wandelen met veel watervallen.

Volgende week vrijdag gaan we weer naar huis. Vanwege het tijdverschil komen we op zaterdag in alle vroegte op Schiphol aan. We zullen over onze verdere belevenissen hier in Virginia dus zeker nog een keer schrijven. Tot dan!

• 30 Juli 2018 - 02:01

Kristina:

Lieve Els en lieve Jaap,

zo fijn om te horen en zien dat jullie de afgelopen week in zo een luxe en prachtig weelderige groene omgeving hebben kunnen vertoeven en dat jij, lieve Jaap, jouw marathon aan cursussen goed hebt kunnen volhouden. Wat een enorme opkomst aan cursisten en een heerlijke cursusruimte! Na al dat bloedhete gesteente - natuurlijk schitterend om te beleven maar toch ook wel behoorlijk uitputtend vanwege die enorm hoge temperaturen - en het vele reizen moet het wel een hele verademing zijn geweest. En nu dus nog een paar dagen om bij te komen en te verkennen in het groen. Ik duim dat het weer jullie goed gezind is en jullie nog veel moois kunnen meemaken en ben al heel benieuwd wat ook wij nog allemaal mogen meebeleven.

Het ga jullie goed. Wees voorzichtig en nog heel veel plezier samen.

Heel veel liefs,

Kristina

• 30 Juli 2018 - 20:25

Lili:

Ha daar zijn jullie weer! Weekje werken, even weer heel wat anders. Nou ja zowiezo heel andere koek dan de voorafgaande belevenissen. Ik mis de bloemetjes en de bijtjes wel, maar een paard is natuurlijk ook niet te versmaden, vooral als de viervoeter net zo bekend is als z'n berijder. Dan heb je het toch wel ver geschopt als schimmel! De naam is Traveller, en wat wel een dubbele bodem heeft is dat het soort waartoe Lee's schimmel hoorde in het (US)Engels een gray heet, en dat de uniformen van de confederates ook gray waren. Itt het blauw van de Union, zoals je vast wel wist dankzij de gelijknamige tv serie in de tachtiger jaren. 'Fout' of niet, het was een mooie knol! Z'n botten zijn begraven op de Washington & Lee University in Lexington, vlakbij zijn voormalige eigenaar, en je vraagt je af of die op een dag daar misschien ook niet meer mogen liggen....
    Veel plezier gewenst in al het moois daar, en vooral heldere luchten voor de panorama foto's!
    (Fijn dat de links weer werken, by the way)

• 01 Augustus 2018 - 23:05

Leonie:

Hoi Els en Jaap,

Als " trouwe volger " zeker weer 's avonds naar jullie belevenissen gekeken.
    Inmiddels wat minder spectaculaire dan de eerste weken.
    Maar ik denk, dat jullie onderhand wel ook heel erg moe zijn van al die belevenissen, uitstapjes.
    Steeds maar weer de mooiste hikes, bergen, rotsen bezoeken.
    Ik kan jullie verzekeren, dat het bij jullie op dit moment veel groener is.
    Hier hebben we alleen nog verdorde weilanden, geen koe meer te zien, verdorde bossen, bijna herfst in de bossen omdat de bladeren door de droogte al vallen.
    Ik denk niet, dat het zo'n mooie sappige herfst wordt met een mooi gekleurd bladerdek zoals we afgelopen jaar hebben gehad.
    Het is hier nog steeds bloedheet en het blijft zeker nog anderhalve week zo warm.
    Hoewel ik jullie weer heel graag terug zie om aan onze vrijdagse wandelingen te beginnen, ben ik blij dat jullie de Heuvelland Vierdaagse gaan doen. Het blijft nml HEET.
    Paule gaat vrijdag op vakantie, maar na jullie Heuvelland Vierdaagse kunnen we op vrijdag weer gaan genieten.
    Zelf heb ik vandaag in de bossen van Geulle naar Elsloo rondgestruind om een cache op te lossen.
    Gelukkig alles onder de bomen, 16 km heel leuk om te doen, maar toch zeer heet.
    Ruim 6 uur gezocht. Alles gevonden, behalve de laatste dus de cache.
    Misschien kan Jaap me nog enige instructie geven hoe je onder een bepaalde hoek van graden, een bepaald aantal meters moet lopen.
    Vorige cache was het me gelukt. Nu dus niet.
    Maar toch zijn we op het einde getrakteerd op lekkere Brie, kaasblokjes en een wijntje.
    Ik verheug me weer op de wandelingen met jullie, op het koffie-uurtje en "last but not least " de aangeklede neut.
    Jullie hebben nog een paar dagen, maar ik denk dat jullie ook beginnen te verlangen naar jullie huis, het mooie Limburg.
    En daar gaan we ook weer veel plezier beleven.
    Doe voorzichtig, kom goed thuis en dan starten we na de Heuvelland Vierdaagse op vrijdag weer op.
    Veel plezier nog.
    Knuffel Leonie en Quinte.

• 02 Augustus 2018 - 07:19

Paule:

Beste Els en Jaap,
    Fijn dat jullie de USA - belevenissen deelden in de leuke verslagen.
    Ik kijk er naar uit om deze ook mondeling te horen tijdens onze toekomstige vrijdagwandelingen.
    Bij deze wens ik jullie alvast een veilige terugreis !!
    Tot binnenkort !
    Vriendelijke groet, Paule

• 02 Augustus 2018 - 10:43

Carla :

Het verslag weer gelezen en even reageren. Wat een mooie omgeving lijkt me dat gebied. Hier geen last van onweersbuien maar alleen zon en warmte, veel warmte. Een buitje zou een welkome afwisseling zijn. Hoop dat het weer jullie goed gezind zal zijn en dat jullie nog even kunnen genieten.
    Liefs, Carla

• 03 Augustus 2018 - 02:39

Kristina:

Lieve Els en lieve Jaap,

ik hoop dat het goed gaat met jullie en dat de laatste dagen van jullie vakantie nog heel boeiend en ontspannend zijn verlopen.

I wens jullie een behouden terugreis en dat die enorme hitte in Nederland het gauw voor gezien houdt en de natuur daar snel kan herstellen.

Het ga jullie goed.

Heel veel liefs,