Bijna een Tonto brug te ver - Reisverslag uit Tonto Basin, Verenigde Staten van Jaap en Els Wal - WaarBenJij.nu Bijna een Tonto brug te ver - Reisverslag uit Tonto Basin, Verenigde Staten van Jaap en Els Wal - WaarBenJij.nu

Bijna een Tonto brug te ver

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Jaap en Els

13 Juli 2018 | Verenigde Staten, Tonto Basin

Tonto Basin 12 juli 2018

We vertrokken uit een bewolkt Winslow. We reden de stad uit via een kleurloze buitenwijk. Even verder passeerden we de grauwe grijze staatgevangenis. Een nieuwer en een ouder deel. Het oude deel nog steeds helemaal omheind en totaal in verval. Eigenlijk een en al treurnis.
Aanvankelijk reden we door een nauwelijks bewoond en troosteloos woestijngebied dat gelukkig overging in bos. En we kregen onderweg ook zo af en toe een regenbui cadeau. Er waren geen grootse plannen: misschien aan het eind van de dag nog even een uitstapje naar Tonto National Monument om indiaanse ruïnes en mooie cactussen te bekijken.

Maar er zijn altijd verrassingen. Zo zagen we op de kaart van Arizona een intrigerende naam: Tonto Natural Bridge State Park. Had Jaap ooit bij zijn voorbereidingen al wel zien staan maar had gedacht: ‘maar niet doen, het wordt te veel’. Toch maar even ingehouden, want onze nieuwsgierigheid was alsnog gewekt, om aan het begin van dat State Park naar wat info te kijken. Daar hing een zeer aansprekende foto en toen waren we verkocht.

Tonto Natural Bridge SP is een klein, goed georganiseerd State Park met een juweel van een natuurlijke brug. Het was gelukkig droog, het was wel warm en om de brug goed te zien moesten we naar beneden lopen (en dus ook weer omhoog), maar dat hoort er nu eenmaal bij. Geen spijt van. Een van de mooiste bruggen die we ooit hebben gezien. Eigenlijk haast een tunnel. Onderin was het bijna paradijselijk. Toen we weer naar boven waren geklauterd, wilden we toch eigenlijk ook wel de andere kant van de brug zien (de ingang). Prachtige ruige wanden, het leken wel druipsteengrotten. En, verrassing, er stonden ook bloeiende agaven. Vlak voor we wegreden zagen we zomaar een everzwijntje. Ja, we weten het, die heb je bij ‘ons in Limburg’ ook, maar Jaap en ik hadden nog nooit het geluk er een te zien!

Weer verder. Meer auto’s op de weg, wat meer bewoning. We waren nog maar nauwelijks de zijweg naar onze bestemming, de Punkin Center Lodge, ingereden of Jaap veerde enthousiast op in zijn bestuurdersstoel: ‘Els, moet je kijken! Allemaal cactussen! ‘Wat we wilden gaan bekijken in het Tonto National Monument werd ons hier al op een presenteerblaadje aangeboden. Want die cactussen, ook die hele grote, die groeien werkelijk overal. En zo bereikten we steeds stoppend en fotograferend ons motel. Een bijzonder motel. Een rommelig gebeuren, het ziet er ook bijna louche uit, met mannen met snorren, tattoos en de geur van zware shag om zich heen. Het kantoortje waar we ons moesten melden was een rommelhokje van niks. Maar we hebben hier een prima en grote kamer waar royaal alles aanwezig is wat we nodig hebben.

Na ons te hebben geïnstalleerd zijn we op de toeristische manier nog een stukje gaan rijden. Er is hier een stuwmeer aangelegd (Roosevelt Lake). Afgaand op wat wij menen op te merken aan verschijnselen op de oevers denken we dat de waterstand hier veel te laag is. Er zijn allerlei recreatieve voorzieningen aangelegd zoals kampeerplaatsen, dag-stranden en een jachthaven, maar er wordt maar mondjesmaat gebruik van gemaakt. Alles goed verzorgd en toch desolaat. We waren ook nog even bij het Tonto NM (op dit uur van de dag gesloten). Vast een mooi park en de moeite van een bezoek waard is mochten we ooit weer in deze contreien komen.

We houden het nu even voor gezien en gaan een poosje uit de lucht. Zo af en toe zullen we weer van ons laten horen, maar zeker niet meer zo vaak als de afgelopen weken. (Krijgt Lili ook weer een beetje rust, haha).
Het internetkanaaltje hier is heel zwak en bepaald niet constant. Het kan dus best zijn dat dit verslag pas morgen vanaf een andere locatie naar jullie toekomt.
Liefs.

• 16 Juli 2018 - 15:35

Thea:

Wauwww echt prachtig
    Is nummer 7 niet een salamander dan.
    Of een kameleonsoortachtig beestje?

Moooiefotos..
    Heel veel groetjes vanuit het droge en warme Nederland nog altijd.

• 16 Juli 2018 - 21:44

Lili:

Nou Lili vind het nog steeds reuze leuk, vooral omdat het iedere keer weer een verrassing is wat jullie tegenkomen, en dan ook nog zo mooi vereeuwigen. Dus...7 is de Greater Earless Lizard (hagedis, voor Thea). Ja waar die oren dan zouden hebben moeten zitten weet ik ook niet. Zie je dat blauwe plekje bij de knie? Als je nou - zoals opgedragen - gevraagd had of ie even op z'n rug wou gaan liggen dan had je misschien de blauwe vlekjes aan de zij- onderkant buik gezien. 8 was een makkie, de Plateau Striped Whiptail Lizard, aangenaam. Een unisex geval, heeft alleen zichzelf nodig om voort te planten. Niks geen wipjes. Kan tot slot toch nog iets aan de Agave-naam toevoegen: is ook bekend als "Golden-Flower Century-Plant". Ik las dat de meeste agaves "monocarp" zijn, één keer bloeien en dan gaan ze dood. Daar komt natuurlijk Carpe Diem vandaan... Wordt het niet eens tijd voor een mooie slangen foto??
    Sterkte met de hitte, ik trof het ooit zo buitengewoon dat ik de Apache Trail liet voor wat ie was, hoewel ik mede daarvoor gekomen was. Leve de airco en kijk uit voor vers asfalt!

Jaap en Els

For English See Below Zo zien we onszelf graag op deze reizen. In een van die mooie Parks in de VS bij een prachtig landschapsfenomeen. Dit keer bij Bryce Canyon National Park samen met onze dochter Esther. Gemaakt in 2015 tijdens een reis waarin we Esther alle mooie landschappen die ons in de VS zo fascineren, hebben kunnen laten zien. This is how we like to see ourselves on these trips. In one of those beautiful Parks in the US at a beautiful landscape phenomenon. This time at Bryce Canyon National Park together with our daughter Esther. Made in 2015 during a trip where we were able to show Esther all the beautiful landscapes that fascinate us in the US.