Hoe het was in Ashland Oregon - Reisverslag uit Ashland, Verenigde Staten van Jaap en Els Wal - WaarBenJij.nu Hoe het was in Ashland Oregon - Reisverslag uit Ashland, Verenigde Staten van Jaap en Els Wal - WaarBenJij.nu

Hoe het was in Ashland Oregon

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Jaap en Els

03 Juli 2018 | Verenigde Staten, Ashland

Ashland, maandag 2 juli 2018

We staan aan het begin van de volgende etappe van onze reis. Morgen reizen we naar Las Vegas en van daar rijden we meteen door naar Mesquite. Maar voor we gaan willen we terugblikken op acht dagen Ashland, een klein stadje in het zuiden van Oregon. Hier heeft Jaap zijn eerste cursus gegeven en de eerste dagen van ons verblijf hebben we rondgereisd. Daar hebben we al verslag van gedaan. De cursus van Jaap ging prima. Zoals eigenlijk altijd waren er leuke en bijzondere mensen bij die geboeid de cursus volgden.

Vandaag was een vrije dag en hebben we als sluitstuk een wandeling gemaakt op Mount Ashland, naamgever van de stad hier. Eerst langs een alsmaar kronkelende en stijgende weg een flink eind de berg opgereden, daarna een wandeling van een kilometer of zeven. Ook nu liepen we die kilometers weer op de Pacific Crest Trail. We kwamen weer iemand tegen die hem helemaal loopt. Dat dwingt respect af hoor! (Dat is meer dan 4000 kilometer). Het was opnieuw adembenemend mooi maar ruiger en kaler dan Mt Soda, waar we eerder waren. Aanvankelijk wisten we Mt Ashland niet zo goed te lokaliseren. Nu bleek dat we hem op eerdere wandelingen al hadden gezien, want bovenop de berg staat een observatorium en dat is uiteraard een aardige blikvanger. Alweer hadden we mooie uitzichten op Mt Shasta en de Black Butte. En weer stonden de meadows vol met bloemen.

Terug in Ashland zijn we lekker een ijsje gaan eten. Het was goed toeven hier. De mensen zijn vriendelijk, een beetje zoals we dat kennen van Portland en van Boulder in Colorado. Maar of het nu wandelaars zijn of cursusdeelnemers: het valt op dat bijna iedereen beschaamd is als Trump ter sprake komt. We zijn benieuwd hoe dat in de andere staten zal zijn die we gaan bezoeken.

Ashland is nogal beroemd vanwege de Shakespeare opvoeringen. De uitvoeringen worden gedaan (naar we begrijpen) door bekende toneelacteurs. Ze trekken in ieder geval veel publiek en ook in de etalages is er veel aandacht voor. Prachtige, authentieke kostuums staan uitgestald. Een lust voor het oog. Het is hier een tamelijk vrije boel. Zo af en toe waan je je terug is de ‘sixties’ want je ziet hier nogal wat hippies en groepjes muzikanten of een muzikant die in zijn eentje een bandje vormt. Ze zitten gezellig op de stoep met elkaar te kletsen en zijn kleurrijk en alternatief gekleed.
Een andere categorie mensen die we hier veel zien zijn de echte wandelaars. Het is een pleisterplaats in de PCTrail. Dit kleine stadje heeft maar liefst drie outdoor winkels en daar is kennelijk voldoende emplooi voor. Ja, ook wij hebben daaraan meegedaan.
Vertrouwde zaken waren weer dat we de boodschappen deden bij Safeways (met bonuskaart!) en dat we ook weer de laundry hebben bezocht. Morgen gaat alles weer schoon in de koffer mee.

• 03 Juli 2018 - 05:18

Kristina:

Lieve Els en lieve Jaap,

Heerlijk weer zo een prachtig bericht van jullie te ontvangen. Fijn dat de eerste cursus met succes erop zit. Wat een formele cursusruimte deze keer. Durfde je op zo een stoel wel te gaan staan, Jaap? Ik weet wel zeker dat iedereen heel enthousiast en blij was met wat je vertelde.

Mooi dat jullie nog een hele dag de tijd hadden voor zo een schitterende wandeling - ik heb ontzettend meegeleefd en genoten van die weelde aan boeiende plantjes en het heerlijk uitzicht op die bergen. Het leek hier wat minder droog te zijn dan op jullie vorige hike.

Een behouden vlucht naar Las Vegas en dan heerlijk hiken de volgende twee weken. Ik hoop dat het weer goed meespeelt. Ik kijk erg uit naar jullie volgende verslag.

Het ga jullie goed en blijf samen genieten.

Heel veel liefs,

Kristina

• 03 Juli 2018 - 15:09

Lili:

Weer genieten hoor...en ook een tijdje van de straat met het detectivewerk. Nu woon ik aan een zandweg dus daar wil je ook helemáál niet zijn op deze droge dagen...
    De oogst van vandaag valt ook nu niet mee maar is wel weer spannend, en gottegot wat treffen jullie het met zóóóóveel moois! Hier wat ik kon achterhalen wat jullie hebben gezien (geen garantie op 100% zekerheid):
    14 Larkspur – bij ons Ridderspoor
    17 Nog even over crimson, voor de zekerheid: "Crimson is a strong, red color, inclining to purple" (wikipedia) De naam valt dus onder dichterlijke vrijheid zullen we maar denken.
    18 Arrowleaf Balsamroot
    21a White Bog Orchid – moeras en orchidee klinkt als een beetje maffe combi... en dan ook nog wit
    21b de schoonheid is de naamgever ontgaan vrees ik : Common Monkeyflower...
    Historisch weetje: "Captain Meriwether Lewis collected a specimen of common monkeyflower, also called yellow monkeyflower, on July 4, 1806." (Voor de meelezers: Lewis was de leider van de Lewis & Clark expeditie die de in 1803 nieuw verworven landuitbreiding verkenden in opdracht van president Jefferson, primair met de opdracht te zoeken of er een oost-west vaarweg passage was, met daarnaast de opdracht tot het verzamelen van specimen van alles wat aldaar groeit bloeit en voortbeweegt. Vertek 1804, terug in 1806.) De naam dateert van later.
    22 ? ik dacht eerst hebbes – Rocky Mountai Beeplant, máár de blaadjes aan de stam kloppen niet. Dus staat in de wacht.
    26 niet helemaal viooltje maar wel hemels – Blue Eyed Mary
    29 ? in de wacht
    33 Pussy Paws – ook na lang kijken niet echt het eerste wat je denkt
    35 Chalk Hill butterfly
    36 ? aansluiten in de wachrij, heb deze vaak genoeg gezien maar naam???
    37 De familie van de Paint Brush heeft meerdere leden – deze heeft om duidelijke redenen de toevoeging "Giant".
    Mochten jullie namen voor de vraagtekens tegenkomen houd ik me aanbevolen!
    En morgen mooi vuurwerk bij de The Fourth gewenst – eerlijk gezegd vond ik de tv vaak nog het leukst want spectaculairst om dat te zien. Op de publieke radio lezen ze in de morning edition de hele Onafhankelijkheidsverklaring voor, dat heeft ook wel wat...hoewel je na de eerste regel wel iets anders kunt gaan doen want dan is alles gezegd.
    Wat hopelijk niet voor jullie verslagen geldt, weer bedankt!!

• 03 Juli 2018 - 18:12

Lieneke Dekker-van Der Wal:

Lieve Jaap en Els

Jullie hebben al weer heel wat moois gezien , en prachtige foto,s gemaakt'ik heb begrepen dat je vier cursussen geeft ,en dat er al 1 geweest is.
    Geniet van de reis en tot gauw

Liefs van je zus en schoonzus

• 03 Juli 2018 - 21:27

Leonie:

Hoi lieve Els en Jaap,
    Vanochtend kon ik mijn nieuwsgierigheid nog wel bedwingen. Wachten tot ik voldoende tijd heb om te kijken. Dus nu.
    Jaap als ik het op de foto's zo bekijk, zijn veel dames om je heen geen probleem, dat stelt me voor de vrijdag alweer gerust.
    Wat grappig dat er zo'n bijzonder uitgedoste mensen rondlopen. Geeft wel kleur en iets om te bekijken.
    Naar Mount Ashland had ik al als voorproefje op Google Earth gekeken.
    Imposante "dame" of is het een "heer"?.
    Door de bloemen onderweg zijn jullie waarschijnlijk huppelend de berg op gegaan. Wat mooi allemaal.
    Voor mij blijft het een raadsel hoe deze tere plantjes steeds weer door de aarde omhoog komen.
    Mijn bloemenkennis is niet zo groot, maar gelukkig heb je ( dus wij ook ) een helpdesk.
    Vooral de smalle paadjes en de beekjes vind ik heel mooi. Ook leek het alsof het redelijk geleidelijk omhoog ging, maar ja "foto's kunnen bedriegen".
    Het zag er ook niet "zo heel heet uit". Dank dat jullie op deze tocht nog een speciaal gebaar wilden maken. Zeer gewaardeerd.
    Hier is het ook bloedheet. Niet mijn favo, maar goed ik moet het ermee doen.
    Voor jullie verder een fijne reis, veel wandelplezier en pas goed op jullie zelf ( heb ik ook belang bij ).
    Groetjes,
    Leonie en Quinte.

• 07 Juli 2018 - 12:13

Thea:

Hellow again lieve ouders van me.

Mooi hoor allemaal.

Leuk dat die krekel (japie krekel werd genoemd).
    Kan je die krekels wel horen of dat nog steeds niet zo (papa?).
    Leuke en mooie foto's zien we wederderom weer.
    Je zit er dan echt even helemaal in en voelt je bijna ook daar ter plekke te zijn.
    Jammer dat als ik twee keer knipper met mijn ogen dan nog steeds in dezelfde ruimte ben (namelijk in NL),maar deze verslagen en foto's erbij maakt de beleving wel zo...,grappig wel!.

Geniet van jullie reis, en succes lieve papa met je curcusdagen ook.

Veel liefs uit het te warme Zeist