Meteen raak. Een prachtige hike - Reisverslag uit Portland, Verenigde Staten van Jaap en Els Wal - WaarBenJij.nu Meteen raak. Een prachtige hike - Reisverslag uit Portland, Verenigde Staten van Jaap en Els Wal - WaarBenJij.nu

Meteen raak. Een prachtige hike

Blijf op de hoogte en volg Jaap en Els

02 Juli 2022 | Verenigde Staten, Portland

1 en 2 juli 2022. De reis plus de eerste en meteen prachtige hike.

Onze reis begon op woensdag 29 juni. Per trein van Maastricht naar Schiphol waar we een overnachting hadden geregeld in het Ibis Hotel bij Schiphol. Daar hadden we nota bene uitzicht op een veldje met spelende konijnen (in Nederland een uitstervende diersoort!) en kikkers met op de achtergrond de snelweg!

30 juni. De volgende ochtend om 09:55 met een vlucht van Delta Air naar Portland. Dat betekende opstaan om 5 uur en na een heel vroeg ontbijt om half zeven met de shuttlebus naar Schiphol. We waren erg benieuwd hoe het met de drukte daar gesteld zou zijn. Er liepen inderdaad al veel mensen rond. Toch konden we redelijk snel onze koffers afgeven en daarna naar de security voor vertrekhal 2 gaan. En ja hoor. Daar moesten ook wij er aan geloven. Een lange slinger van reizigers slalomde zich door de afgebakende route. Na 5 kwartier konden we door de security. Ondertussen hadden we wel kunnen vaststellen dat de reizigersstroom flink was aangezwollen en dat de rij mensen verder dan wij konden overzien al buiten het gebouw met bagage en al stond te wachten om überhaupt binnengelaten te worden. Onze tijdsmarge was groot genoeg , zodat we niet hoefden te vrezen dat we niet voldoende tijd zouden hebben om het vliegtuig te halen.

Na de procedure bij de security was de volgende hindernis de douane, wat ook al gauw een kwartier kostte. Eindelijk was dat allemaal

achter de rug en was er nog tijd over om ergens een kop koffie te drinken.

Om kwart over negen waren we bij de gate waar we direct aan boord van het vliegtuig konden gaan. Geen zitplaatsen bij een raampje dit keer, maar plaatsen in het midden, wel Comfortstoelen. De vlucht duurde 10 uur, het werd een rustige vlucht, nauwelijks turbulentie. We hebben, afgezien van wat gedommel, niet geslapen en de tijd gedood met het kijken van films (Els keek naar “De beentjes van Hildegard), muziek luisteren en een beetje lezen.

Om 13 uur lokale tijd (in Nederland was het al 12 uur ’s avonds) landden we in Portland. Het laatste stukje van de vliegroute was een soort flyby langs de besneeuwde toppen van de North Cascade, een door ons al vaker bezochte reeks van vulkaanbergen van die loopt van Seattle naar Californië. We konden en glimp van sommige toppen opvangen. Het passeren van de ‘Customs” (de douane) vroeg weer een heleboel tijd maar eindelijk konden we dan toch onze huurauto gaan ophalen, een mooie SUV waarin we de komende dagen zullen rondrijden.

Even een koffie-stop en vervolgens door naar Jannebeth en James, oude vrienden in Portland. Weerzien met Portland: wat een groene stad. Een hartelijk weerzien ook. Bijpraten over de reis maar, omdat we moe waren, ook even een ‘dutje’ gedaan. Na het dutje gegeten, gezellige en boeiende gesprekken gevoerd en vroeg naar bed. We logeren in de prachtige logeerkamer die ons in de loop van de jaren zo vertrouwd is geworden. Zo’n eerste nacht met een jetlag valt niet mee. Je bent niet in je ritme, wordt vaak wakker en op een gegeven moment lukt het slapen dan niet meer. Om zes uur waren we klaar wakker. Els had hoofdpijn en was niet lekker.

Zaterdag 2 juli. Een goed ontbijt en heel veel koffie (plus paracetamol) deden wonderen. De nieuwe dag kan echt beginnen.

Jannebeth en James hebben ons voorgesteld om deze dag een hike te doen in de omgeving van Mt Hood, zo’n bijzonder solitaire vulkaanberg op twee uur rijden van Portland. Dat is twee uur rijden door het mooie dal van Columbia-river.

Het is een prachtige wandeling naar Lookout Mountain vanwaar je uitzicht hebt op alle grote bergen in de omgeving: Mount Hood, Mt Adams, Mt Rainier, Mt St. Helen, Mt Jefferson (zie foto’s).

Onverwacht is dat er nog behoorlijk wat sneeuw ligt, waardoor de wandeling naar boven niet alleen spannend maar ook behoorlijk inspannend is. We vormden de achterhoede, Jannebeth en James zijn geoefende hikers. Eenmaal boven (Lookout Mountain) na

2.5 km omhoog op ongeveer 2500 meter is de beloning daar ook naar. We staan dan op 2000 meter. Geweldig uitzicht!

De wandeling terug kan langs een andere vrijwel sneeuwvrije route langs de zuidhelling. In totaal zo’n 6 km wandelen.

We genieten enorm: we hadden ons verblijf hier in Amerika niet beter kunnen beginnen! Wat ons betreft was het meteen raak. Bij thuiskomst gezellig gegeten. De vrouw van onze overleden vriend Bob was er bij en opnieuw mooie gesprekken.

Morgen gaan we hier alweer weg. We gaan dan naar La Center, richting Mt St Helens en Mt Rainier, onze reisdoelen voor later deze week.

• 02 Juli 2022 - 16:45

Jeffrey Kwinkelenberg:

jaap en els.

jullie zij mij vergeten mee te nemen.
    ik had de koffers wel getild.
    en koffie had ik zelf wel gezet.

geniet er maar lekker van.

gr jeffrey

• 02 Juli 2022 - 18:52

Hélène Jansen:

Ha lieverds, Stoere avonturiers. We wensen jullie beide een heel hartverwarmende tijd, een tijd, waarin ook toch vrijheid is om de natuur in te gaan. Veel plezier tijdens de lessen van Jaap lijkt me het mooiste kado!
    Alle hartelijks van Peter en Hélène

• 02 Juli 2022 - 22:32

Nelly Peijmen:

Verheug me al op de volgende aflevering. Fijne reis en veel fijne wandelingen.

• 03 Juli 2022 - 09:23

Louis Rabou:

Ha Els en Jaap, een hele mooie vakantie !!!! Geniet er samen van. groet uit Ravenswaaij. Louis

• 03 Juli 2022 - 10:33

Jan Rombout:

Hallo Jaap en Els, Dat was een mooi begin. Fijne reis verder! Groet, Jan

• 03 Juli 2022 - 20:00

Ursula :

ha els en jaap. fijne reis . leuk om jullie weer te volgen.

groetjes Ursula

• 03 Juli 2022 - 22:04

Lili:

Ik was erg onder de indruk van jullie Schiphol geduld! Maar je zou denken als je dát zo manmoedig doorstaat, je niets meer kan gebeuren.
    Ik heb een vraagje met het oog op de te verwachten plaatjes van volgende vulkanen - kun je er ook bij vermelden in welke richting je naar de berg kijkt (N/O/Z/W)? Dat helpt me bij het vergelijken met/herkennen van wat er nog in het geheugen rondzwerft... Alvast bedankt, en geniet ze!

• 05 Juli 2022 - 20:16

Thea:

Wat een prachtig weer hebben jullie daar zeg.en wat een mooie foto's..
    Geniet ervan lieve papa en mama.❤❤❤❤

• 07 Juli 2022 - 15:25

Leonie:

Te vergeefs gezocht naar de sneeuwpop. De bloemenweide maakt natuurlijk heel veel goed.
    Geniet ervan.

Verslag uit: Verenigde Staten, Portland

USA Trip 2022 De laatste reis: van West naar Oost

Sinds 2005 hebben wij elk jaar een lange reis naar de VS mogen maken, meestal in de zomer. Die reizen waren dan in het kader van een of meerdere cursussen over Het Embryo die Jaap in de USA gaf. In 2019 was de laatste, daarna maakte de covid-pandemie de reizen en cursussen onmogelijk. We zijn ons in de afgelopen jaren bewust geworden van de 'onwenselijkheid' van het vele luxe vliegen dat we de afgelopen decennia als samenleving als bijna vanzelfsprekend zijn gaan vinden. Wat ons persoonlijk betreft, is het door de klimaatcrisis en daarmee samenhangende dreigingen wel duidelijk geworden: we kunnen ons zo'n grote ecologische footprint niet meer permitteren. In de corona-periode heeft Jaap ervaren dat webinars een goede mogelijkheid bieden om het maken van intercontinentale vluchten voor het geven van cursussen te vermijden. Maar nog één keer een reis naar de USA om de vele vrienden die we daar hebben mogen maken, 'gedag te zeggen' werd een diepe wens toen we in het afgelopen jaar door de dreigende ziekte van Els bewust werden hoe broos eindig het leven is. En daarom nog één keer, de 'laatste keer'. Recent kwam daarbij het dringende verzoek van 'fans' om nog één keer een live cursus in de VS aan te bieden. En daarom gaat het derde en laatste deel van de reis naar Maine om bij Tom Myers, vlakbij Portland Maine een vierdaagse cursus Het embryo in Ons te geven. Daaraan vooraf gaan we eerst een rondreis in het Westen maken (Portland Oregon), een tweede deel van de reis gaat door de ons zo geliefde Mid-West (met de canyons en arches) en eindigt in Boulder waar het allemaal in 2003 begon bij onze lieve vriend John Chitty die in 2019 overleed. Zijn vrouw Anna en zijn dochter Liz die nu de school leiden, behoren tot die groep van lieve Amerikanen die ons zoveel vriendschap hebben gegeven en die we zullen bezoeken.