We gaan op weg voor de 16e keer - Reisverslag uit Maastricht, Nederland van Jaap en Els Wal - WaarBenJij.nu We gaan op weg voor de 16e keer - Reisverslag uit Maastricht, Nederland van Jaap en Els Wal - WaarBenJij.nu

We gaan op weg voor de 16e keer

Blijf op de hoogte en volg Jaap en Els

27 Juni 2022 | Nederland, Maastricht

Dit is het eerste ‘reisverslag’ waarmee we onze Amerika-reis van dit jaar openen. We hebben nog een aantal dagen te gaan voordat we op 30 juni op reis gaan. In dit eerste berichtje vragen we altijd of je toezending van de reisverslagen van ons reisblog wel op prijs stelt. Laat het gerust weten als dat niet het geval is of als je er geen tijd voor denkt te kunnen maken, dan halen we je gewoon van e-mail lijst af. Dat kan via een reactie op dit ‘verslag’ of eventueel mailen via jevanderwal@kpnmail.nl.

Toen we al weer een jaar of 15 geleden aan dit rondsturen van reisverslagen begonnen, waren we nog een beetje witte raven. Tegenwoordig word je, als je dat zou willen, bedolven onder blogs, nieuwsbrieven, vlogs van allerlei mensen die hun lief en leed kennelijk kwijt willen. Dat kan ook wel eens teveel worden. Wij zullen proberen elke twee dagen een verslag met foto’s en eventueel video’s te publiceren. Nogmaals, als je denkt dat het teveel van het goede gaat worden, laat het gerust weten.

Op jevanderwal.waarbenjij.nu kun je onder het kopje USA-trip 2022 De Laatste Reis lezen waarom we deze reis maken en waarom het de laatste keer zal zijn. De meest recente medische uitslagen omtrent Els’ gezondheidstoestand zijn positief, dus we zijn heel dankbaar dat we ons voornemen dat we formuleerden in augustus van vorig jaar 2021 (“Als we door deze crisis heen kunnen komen, dan gaan we nog één keer naar Amerika”) kunnen waarmaken.

Op 30 juni vliegen we in een rechtstreekse vlucht van bijna 10 uur van Schiphol naar Portland, Oregon. In Portland zelf en in La Center (Washington) zullen we verblijven bij goede bekenden en meerdere mensen uit het ‘cursus-verleden’ van Jaap ontmoeten. Dan maken we een rondreisje langs Mount Saint Helens and Mount Rainier. Vooral in dit laatste National Park willen we graag nog een keer die mooie wandelingen daar maken, op de grens van sneeuw en zomer. Op dit moment zijn de berichten niet zo gunstig: er ligt nog heel veel sneeuw. Ooit leerden we van een Ranger aldaar: “Mount Rainier kent eigenlijk maar twee seizoenen, namelijk augustus en winter”.

Op 6 juli vliegen we van Seattle naar Las Vegas en beginnen dan aan een lange autoreis door het Midwesten naar Boulder, Colorado. Onderweg zullen we in Nevada en Utah zeker een paar nieuwe hikes maken, maar ook willen we een aantal ‘bestseller-wandelingen’ uit de afgelopen 15 jaar opnieuw gaan beleven. De Wave (zie het verslag van 2019) zit er nu niet meer in voor ons, maar wel de allereerste boog (arch) die we ooit hebben verkend: Corona Arch. Ook in Arches National Park, waar nu al vier keer mochten zijn, zullen we een paar nieuwe bogen verkennen, als ook een enkele ‘oude bekende’ bezoeken.

We gaan een verzorgde jeep-tour maken naar een van de spectaculairste zandsteenformaties in Utah, namelijk White Pocket. Maar er komen zeker ook canyons ‘langs’. Uiteindelijk zullen we een paar dagen in Boulder verblijven en nog een enkele wandeling maken in de Rocky Mountains of de Indian Peaks. In Boulder zullen we enkele oude vrienden begroeten.

Op 20 juli vliegen we naar Boston om vandaaruit een rondreis te maken door Maine en de staten New Hampshire en New York, waarbij we deels bij vrienden en bekenden te gast zullen zijn. Dit deel van de reis wordt ‘onderbroken’ door een vijfdaags verblijf in het kleine plaatsje Walpole, waar Jaap een cursus Het Embryo in Ons gaat geven. De laatste ‘live’ cursus in Amerika. Op 30 juli hopen we met het vliegtuig vanaf Boston terug te keren naar Amsterdam.

We zijn (misschien Jaap wel wat meer dan Els) meer dan gewoonlijk nerveus voor de reis. Er is veel gaande in Amerika en in de wereld en er kan zomaar een spaak in het wiel gestoken worden door een of andere internationale ramp. Zal de reis zonder al te veel haperen verlopen, bijvoorbeeld op luchthaven Schiphol? Covid waart rond. Zullen we niet met onvoorziene klimaateffecten zoals grote hitte te maken krijgen? Kunnen we de fysieke eisen die dit soort reizen aan je stelt nog wel goed aan? Het is alweer drie jaar geleden dat we een dergelijke reis maakten en we zijn er in ieder geval niet jonger op geworden. We zullen de dingen die we van plan zijn vooral behoedzaam doen en al te grote risico’s vermijden.

We hopen dat jullie een beetje willen en kunnen meereizen met ons.

Groet

Jaap en Els

• 27 Juni 2022 - 14:41

Ann Ruitenberg Albano:

Ik hoop dat alles goed zal verlopen en er geen obstakels zullen zijn.
    Lieve Jaap wees voorzichtig met mijn zusje.
    Liefs Ann

• 27 Juni 2022 - 14:44

Carla Van Den Bosch:

Heel fijn om jullie voorbereidingen te volgen,blijf lekker positief , jullie programma ziet er heel goed uit ,ben benieuwd naar het verloop.
    Groetjes Carla.

• 27 Juni 2022 - 15:08

Marianne:

Goede reis. Hopelijk voor jullie een prachtige afsluiter.

• 27 Juni 2022 - 15:08

Johanna De Lange:

lieve mensen, ik reis graag met jullie en wens jullie alle goeds en Liefde toe !

• 27 Juni 2022 - 15:38

Jan Rombout:

Hallo Jaap en Els,
    Ik wens jullie een veilige en prachtige reis toe en hoop jullie over een poosje weer gezond en wel terug te zien in Maastricht.
    Hartelijke groet,
    Jan Rombout

• 27 Juni 2022 - 17:11

Kroll Ed :

Beste Jaap en Els vanuit onze vakantie Praag en Dresden op dit moment wensen wij jullie een prettige reis Kump good Groet Ed en Vivian

• 27 Juni 2022 - 18:02

Evelien Van Gelder:

lieve els en jaap, ab en ik wensen jullie een fijne vacantie. wij zijn net terug van vier weken frankrijk, dichtbij, ook heerlijk! veel plezier, take care en we volgen jullie “op de voet”. evelien

• 27 Juni 2022 - 20:33

Corrie Van Lier:

Els en Jaap ik wens jullie een prachtige reis toe!!!!!
    Geniet en groetjes
    Corrie van lier

• 27 Juni 2022 - 21:34

Lili:

Kan niet wachten op het eerste verslag!
    Bon voyage,
    Lili

• 27 Juni 2022 - 21:39

Lili:

N.B.
    Speciaal voor dit verslag een ander emailadres!

• 30 Juni 2022 - 13:59

Marie José :

Lieve Els en Jaap,
    Wens jullie een mooie afsluitende reis naar Amerika. Wees voorzichtig en geniet ervan.
    Lieve groet. Marie José

• 01 Juli 2022 - 22:07

Jan Fokkema:

Lieve Els en Jaap, ik wens jullie een heel mooie en fijne reis. Ik hoop dat jullie volop genieten van alles: Amerika en elkaar.
    Groetjes
    Jan

• 05 Juli 2022 - 16:10

F. Holzscherer:

Lieve Els en Jaap,
    Inmiddels al 5 juli dus de eerste feestdag (4 - juli) zit er op.
    Hopelijk zijn jullie met niet te veel vertraging vertrokken vanuit Nederland.
    Goed verblijf verder in jullie eigen tempo!!
    Ik wacht de berichten met spanning af.
    Liefs, Florrie

• 05 Juli 2022 - 20:10

Thea :

Verslag uit: Nederland, Maastricht

USA Trip 2022 De laatste reis: van West naar Oost

Sinds 2005 hebben wij elk jaar een lange reis naar de VS mogen maken, meestal in de zomer. Die reizen waren dan in het kader van een of meerdere cursussen over Het Embryo die Jaap in de USA gaf. In 2019 was de laatste, daarna maakte de covid-pandemie de reizen en cursussen onmogelijk. We zijn ons in de afgelopen jaren bewust geworden van de 'onwenselijkheid' van het vele luxe vliegen dat we de afgelopen decennia als samenleving als bijna vanzelfsprekend zijn gaan vinden. Wat ons persoonlijk betreft, is het door de klimaatcrisis en daarmee samenhangende dreigingen wel duidelijk geworden: we kunnen ons zo'n grote ecologische footprint niet meer permitteren. In de corona-periode heeft Jaap ervaren dat webinars een goede mogelijkheid bieden om het maken van intercontinentale vluchten voor het geven van cursussen te vermijden. Maar nog één keer een reis naar de USA om de vele vrienden die we daar hebben mogen maken, 'gedag te zeggen' werd een diepe wens toen we in het afgelopen jaar door de dreigende ziekte van Els bewust werden hoe broos eindig het leven is. En daarom nog één keer, de 'laatste keer'. Recent kwam daarbij het dringende verzoek van 'fans' om nog één keer een live cursus in de VS aan te bieden. En daarom gaat het derde en laatste deel van de reis naar Maine om bij Tom Myers, vlakbij Portland Maine een vierdaagse cursus Het embryo in Ons te geven. Daaraan vooraf gaan we eerst een rondreis in het Westen maken (Portland Oregon), een tweede deel van de reis gaat door de ons zo geliefde Mid-West (met de canyons en arches) en eindigt in Boulder waar het allemaal in 2003 begon bij onze lieve vriend John Chitty die in 2019 overleed. Zijn vrouw Anna en zijn dochter Liz die nu de school leiden, behoren tot die groep van lieve Amerikanen die ons zoveel vriendschap hebben gegeven en die we zullen bezoeken.